اصطلاحات تکنولوژیک | حوزه فن‌آوری

فرانک ابراهیمی یکشنبه 1399/12/10
اصطلاحات تکنولوژیک | حوزه فن‌آوری
1399/12/10

زنجیره بلوک Blockchain|


یک کتابخانه دیجیتالی غیر متمرکز و توزیع شده ‏است که برای ثبت و ضبط معاملات در شبکه گسترده‌ای از رایانه‌ها در سراسر جهان استفاده می‌‏شود، تا بتوان بدون تغییر تمام بلوک‏‌های بعدی و بدون همکاری شبکه، مقادیر را با استفاده از مقادیر ثبت ‏شده قبلی تغییر داد. زنجیره بلوک به عنوان یک پروتکل رمزنگاری ‏شده تعریف و ارزش‏‌گذاری شده‏ است. مبادلات بر مبنای آن می‏‌تواند سریع، با خیال راحت و ارزان‏‌تر از سیستم‌‏های سنتی تکمیل شود. با ذخیره داده‌‏ها در سراسر شبکه زنجیره بلوک، خطر ذخیره داده‌‏ها در یک سیستم مرکزی (مثل خطر هک‏‌ شدن)، از بین می‌‏رود. مشهورترین استفاده از فناوری زنجیره ‏بلوک، در دفتر کل تراکنش‌‏های بیت‎‌کوین اتفاق افتاد. 


کلان داده Big Data|


داده‌‏هایی بسیار ‏انبوه، پر‏شتاب ( داده‌‏هایی که با شتاب بالا تولید می‏‌شوند) و گوناگون که نیاز به روش‌‏های پردازش جدید دارند تاتصمیم‏‌گیری و بهینگی پردازش را به وجود آورند. داده‌‏هایی متمایز و بزرگ که دائما از لحاظ حجم، نرخ تولید و تنوع درحال ‏تغییر هستند. کلان داده‌ها مسیر حرکت کسب‌وکار و فرآیند چرخش کار در سازمان‏‌ها را مشخص می‌‏کنند. حجم کلان ‏داده در یک مجموعه از چند ده‏ ترابایت تا چندین پتابایت می‌‏باشد. به عنوان نمونه‏‌های ملموس از کلان‌داده، می‌توان به شبکه‌‏های اجتماعی، بایگانی‌‏های عکس و ویدیو، مدارک پزشکی، اسناد اینترنتی، شبکه‌‏های حسگرها و غیره اشاره کرد.


فین تک (فناوری مالی) FinTech ( Financial Technology) |


نوآوری در‏استفاده از تکنولوژی در خدمات‏ مالی است که تنها مختص استارت‏آپ‏‌ها نیست و شرکت‏‌های بزرگ در سراسر دنیا در این حوزه‌ فعالیت می‌‏کنند. یکی از اهداف فین‏‌تک قدرت ‏دادن به مردم در زمینه مالی و خدمات بانکی به عنوان کاربران اصلی این خدمات است.


زیرشاخه های فین تک | Subcategory of FinTech 


رگ‌‏تک (فناوری قانون گذاری) RegTech( Regulatory Technology) |


کاربرد نوآورانه فناوری برای سازگاری و تطبیق‌پذیری کارآمد و کم ‏هزینه با قوانین است.


ولث‏‌تک (فناوریثروت) WealthTech( Wealth Technology)|


تلاش برای کشف راه‏‌حل‏‌های دیجیتال محور و نوآورانه برای تحول در صنعت سرمایه‌‏گذاری و مدیریت دارایی است.


اینشورتک (فناوری بیمه)InsurTech( Insurance Technology) |


نوآوری‌‏های فناورانه در صنعت بیمه و برای خدمات بیمه‌‏ای در جهت توزیع، ارائه و مدیریت خدمات بیمه‏‌ای است.


پی‌‏تک (فناوریپرداخت) PayTech( Pay Technology) |


استفاده نوآورانه از فناوری در‏پرداخت‏‌های بانکی می‏‌باشد.


بانک‌‏تک (فناوری‌ بانک)Bank Tech(Bank Technolog)|


تحولات فناورانه جدید در عرصه بانکداری و ارائه خدمات به‏ مشتریان می‌‏باشد.


لندتک LendTech |


استفاده از فناوری در ارائه وام و تسهیلات است.از نمونه‏‌های آن در دنیا می‏‌توان به مفهوم جدیدی از تسهیلات و وام، به ‏نام وام‏‌دهی فرد به فرد اشاره کرد.


مدیریت مالی فردی PFM (Personal Financial Management)|


نرم افزارهایی که با استفاده از فناوری‌‏های روزآمد، مدیریت مالی افراد را انجام می‌‏دهند.


رمیتنس Remittance|  


روشی که با استفاده از فناروی، جابجایی پول توسط کارگران خارجی به کشور اصلی خود را تسهیل می‌کند. امروزه حجم زیادی از منابع مالی در دنیا توسط کشورهای مختلف در آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکا از این راه در گردش است.


ارزهای رمزنگاری شده  |  Cryptocurrency


به واحدهای ارزهای دیجیتال گفته می‌‏شود که ازسال 2009 مبتنی بر تکنولوژی بلاک‏چین و یا همان زنجیره بلوک شکل گرفتند. ارزهای رمزنگاری شده در طی سال‌‏های اخیر با رشد زیادی روبرو شدند که نمونه معروف آن بیت کوین است. از نمونه‌های دیگر ارزهای دیجیتال می‌توان به اتریوم ، ایکس‌‏آر‏پی ، بیت‌کوین‌کش، ای‌‏او‏اس، لایت‏‌کوین،بینانس‌‏کوین، تتر، استلار، کاردانو، ترون، بیت‏‌کوین اس‏وی، مانرو، دش، آی‏‌اوتی‌‏ای، نئو، اتریوم کلاسیک، تزوس، اونتولوژی ، میکر، ان‏‌ای‌‏ام و زی‏‌کش اشاره کرد. در حال ‏حاضر بیش از 2100 ارز رمزنگاری شده در دنیا ارائه شده‏است.


توکن |  Token 


نماینده یک دارایی تایید‏شده و دارای ارزش،مانند ارز، حواله، آیتم‌‏های بازی‏‌های کامپیوتری و... است. توکن در دنیای ارزهای رمزنگاری‏ شده به ارزی گفته می‌‏شود که بر پایه یک بلاک‌چین ساخته شده‌ ‏است.


انواع توکن‏‌ها |  Type of Token


توکن‌‏های ارزی  Currency Token's |


 کاربرد نوآورانه‏ فناوری برای سازگاری و تطبیق ‏پذیری کار‏آمد و کم ‏هزینه با قوانین است.


توکن‏‌های کاربردی  Utility Token's |


 بر‏خلاف توکن‏‌های ارزی این نوع از توکن‏‌ها‏ به دارندگان اجازه دسترسی به یک محصول یا سرویس‌‏های ‏خاص را می‏‌دهند. توکن‏‌های کاربردی، چندکاره هستند و معمولا بر روی یک بلاک‌چین مانند اتریوم ساخته می‏‌شوند و در همان شبکه می‏‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.


توکن‏‌های بهادار |  securities Token's


با این توکن‏‌ها علاوه ‏بر‏این‏که می‌‏توان محصولات و خدمات را خریداری کرد، می‏‌توان با‏ نگهداری آن‌‏ها انتظار بازده سرمایه‌‏گذاری و منفعت نیز داشت. این ویژگی باعث ‏شده تا برخی از فعالان بازار و همچنین کمسیون بورس اوراق بهادار آمریکا ( SEC آن‌‏ها را به عنوان اوراق بهادار طبقه‌بندی کنند. این توکن‌‏ها به عنوان قرارداد سرمایه‏‌گذاری و دارای پتانسیل کسب سود و درآمد انفعالی (Passiv Income شناخته می‏‌شوند.


توکن‌های ‏دارایی   Asset Token's  |


این توکن‌‏ها به عنوان نمایند دیجیتال یک دارایی در یک پلتفرم یا سازمان شناخته می‌‏شوند. مثلا ممکن است یک توکن، نماینده و نشانگر مقدار مشخصی املاک یا دارایی فیزیکی مانند طلا باشد.


توکن‌‏های سهمی Equity Token's |


این توکن‏‌ها بیشتر به عنوان یک مفهوم تئوریک وجود دارند. توکن‏‌های سهمی، به دارندگان‌‏شان،مالکیت سهام منتشر‏ کننده آن توکن را می‏‌دهند.


توکن‌‏های جایزه  Reward Token's  |


این توکن‌‏ها را می‌‏توان معادل امتیاز وفاداری  (Loyalty Points)، یا برای پرداخت جایزه در نظر گرفت.


توکن‏‌های ارزی  Dividend Token's |


به استثنای توکن‌‏های ارزی، سایر توکن‌‏ها، نوعی قرارداد سرمایه‏‌گذاری با پتانسیل در آمد انفعالی هستند. چنین درآمدی می‌‏تواند در اشکال مختلف وجود داشته باشد. به طور‏ مثال کسب سود از طریق نگه‏داری توکن، سرمایه‏‌گذاری‌ و یا انجام‏ عملیات استخراج و غیره.





هوش مصنوعی  |   ArtificialIntelligence


فناوری‏ جدیدی که در آن سیستم‏‌های کامپیوتری می‌‏توانند واکنش‌‏هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی، از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌‏سازی فرآیندهای تفکر و شیوه‌‏های استدلال انسانی و پاسخ موفق به آن‏‌ها، یادگیری و توانایی کسب‏ دانش و استدلال برای حل مسایل‏ را داشته باشند.


یادگیری ماشین )ماشین لرنینگ)   |  Machine Learning 


یکی از شاخه‌های هوش مصنوعی است که امروزه به نوعی همه مردم بدون اینکه بدانند با آن سر و کار دارند و از آن استفاده می‌‏کنند.مانند جستجوی افراد در موتور جستجو گوگل، فیلتر کردن هرزنامه‌‏ها، تشخیص عکس دوستان‌ در تصاویر برنامه‌های عکس گوشی‌های همراه و شبکه‌های اجتماعی و غیره.


 یادگیری ماشین کمک فراوانی به صرفه‌جویی در هزینه‌‏های عملیاتی و بهبود سرعت عمل تجزیه و تحلیل داده‌‏ها می‏‌کند.


واقعیت افزوده  |  Agumented Reality(AR) 


نمای فیزیکی زنده به صورت مستقیم یا غیرمستقیم و معمولا در تعامل با کاربر که اطلاعات را از سنسورهای ورودی مانند صدا، تصویر وموقعیت مکانی )داده های (GPSمی‏گیرد و عناصری را ایجاد میکند که به صورت هوشمندانه با عناصر محیطی مرتبط می‌‏شود. در واقع وجه تمایز بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این است که در واقعیت مجازی کلیه عناصر درک شده توسط کاربر، ساخته شده توسط کامپیوتر هستند، اما در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعاتی را که کاربر درک می‌‏کند در دنیای واقعی وجود دارد و بخشی از آن توسط کامپیوتر ساخته شده‏ است.


واقعیت مجازی  |   Virtual Reality(VR) 


واقعیت مجازی یک تکنولوژی و فناوری جدید است که کاربر را از محیط واقعی وارد محیطی کاملا شبیه‌‏سازی شده توسط کامپیوتر می‌‏کند، که با کاربر در تعامل است. به عبارت دیگر نادیده گرفتن دنیای فیزیکی و واقعی به‏‌طور کامل و تجربه قرارگیری کامل در یک محیط مجازی و دیجیتال است.


 تجهیزات واقعیت مجازی به صورت عمومی عینک‌‏های VR است و در برخی استفاده‌‏های تخصصی و علمی، حسگرهای صوتی، لمس و... نیز به آن اضافه می‏‌شود.


اینترنت اشیا  |   IOT (Internet of Things) 


فناوری جدیدی که به واسطه‌ ‏آن بسیاری از اشیا و وسایل محیط ‏پیرامون، قابلیت کنترل توسط کاربران با استفاده از تلفن‏‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر وسایل مبتنی بر شبکه را دارند. کاربردهای بسیاری از این موضوع تعریف و تولید شده‌ ‏است که از نمونه‌‏های عمومی آن می‏‌توان به خانه‌‏های هوشمند و از نمونه‏‌های تخصصی و علمی آن می‌توان به کاربرد در پزشکی، خدمات شهری، محیط زیست و... اشاره کرد.




منبع: کتاب واژه‌نامه کسب‌وکارهای نوآور